

Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen
Zorg dragen voor de kinderen die ons worden toevertrouwd is onze kerntaak. Dit vraagt een degelijke, weldoordachte aanpak. Als katholieke school geven we dit vorm d.m.v. vijf pijlers waarbij onze christelijke identiteit de permanente drijfveer is. Zo geven we onze schoolwerking kleur!

Woordbeeld van onze school
Onze vijf waarden
Waarom kozen we deze waarden?
Ontplooiing
In onze school hebben we oog voor kwalitatief goed onderwijs waarbij alle betrokkenen ruime kansen krijgen om zich te ontplooien met hoofd, hart en handen. Daarbij staan de kinderen centraal en worden ze omringd door het schoolteam en de ouders. We doen regelmatig beroep op de creativiteit van allen die meebouwen aan onze school.
kinderen
- Alle ontwikkelingsdomeinen en vakken de nodige aandacht schenken
- Differentiatie toepassen
- Naschoolse sport stimuleren
- Openluchtklassen inrichten
- Sociale vaardigheden ontwikkelen
- Meedoen aan sociale acties zoals de vastenactie, Welzijnszorg en Damiaanactie
- Ontplooiing van alle talenten
- Kansen geven om te groeien
- Met zorg omringen, veiligheid doet groeien
leerkrachten
- Zich bijscholen
- Nieuwe initiatieven kansen geven
- Overlegmomenten organiseren
- Uitdagingen multidisciplinair
- aanpakken
ouders
- Infoavonden organiseren
- Oudercontacten plannen
- Overleg stimuleren
- Inbreng van ouders waarderen
Positiviteit
In onze school stimuleren we een positieve kijk op de wereld en de mensen. We zijn niet blind voor wat minder goed gaat, maar zoeken steeds naar een positieve oplossing. Daarbij communiceren we open en eerlijk. Door hiervoor tijd en ruimte te maken, scheppen we een warme schoolsfeer.
kinderen
- Iedereen kansen geven
- Bevestigen, je doet het goed!
- Kindje van de dag, iemand in het zonnetje zetten, jarigen vieren, …
- Warme omgeving creëren
leerkrachten
- Engagement tonen
- Warme omgeving creëren voor elkaar.
- Positief denken en praten
ouders
- Bereidwilligheid: gesprek, luisteren, je welkom voelen
- Openheid, een lage drempel en voldoende informatie geven
- Positief denken en praten over kinderen
- Tijd geven om op eigen tempo beslissingen te nemen
Vertrouwen
We geloven in de talenten en mogelijkheden van alle mensen die meebouwen aan onze school. Dit vertrouwen hopen wij op onze beurt ook te mogen ervaren van kinderen en ouders. Het besef dat iedereen zijn best doet, draagt bij tot een positieve schoolsfeer.
kinderen
- Afspraken nakomen
- Kinderparlement: samen school maken
- Verantwoordelijkheid geven: groepswerk, spelkoffers,…
- Kanalen voorzien voor vertrouwelijke boodschappen
leerkrachten
- Open communicatie binnen het schoolteam
- Samenwerking met het zorgteam
- Afspraken nakomen
ouders
- Samenwerking met het oudercomité
- Kanalen voorzien voor vertrouwelijke gesprekken
- Huiswerk en agenda controleren
- Aandacht hebben voor de activiteiten van de school en de communicatie vanuit de school
- Het schoolreglement nakomen
- Adviezen van de school ernstig overwegen
Respect
In onze school is respect tonen heel belangrijk. We doen dit door oog te hebben voor ieders eigenheid en door zorg te dragen voor mens, materiaal en milieu.
kinderen
- Actief luisteren naar elkaar
- Kinderen met een beperking met zorg omringen
- Opkomen voor elkaar
- (H)echt samenleven van klein en groot
- Fijne communicatievormen hanteren
- Oog hebben voor de thuissituatie
- School- en klasregels opvolgen
- Elkaars werk en mening respecteren
leerkrachten
- Overleg en samenwerking in een open sfeer met begrip voor anderen
- Fijne omgangsvormen hanteren
- Extra inspanningen leveren voor kinderen met bijzondere noden
ouders
- Rapportering verzorgen
- Oudercomité ondersteunen
- Actief luisteren
- Brieven en informatie doorgeven
- Ouders begroeten
- Groeikansen zien in contacten met ouders
- Tijd geven om op eigen tempo beslissingen te nemen
Betrokkenheid
In onze school is er aandacht voor iedereen. Een intense betrokkenheid verhoogt de ontwikkelingskansen van de kinderen en motiveert schoolteam en ouders. Dit vertaalt zich ook in een bekommernis voor de grote wereld en alle mensen.
Kinderen
- Differentiatie toepassen en verschillende werkvormen hanteren
- Verantwoordelijkheid geven
- Inspelen op interesses, ervaringen en kennis
- Onthaalmoment, praatronde, weekopening, kindercontacten
- Stevig onderbouwde zorgwerking
- Openluchtklassen en leeruitstappen organiseren
- Contact met langdurig zieke kinderen onderhouden
- Het kinderparlement als volwaardige partner
- Samenwerken met experten
Leerkrachten
- Samen de schoolwerking uitbouwen (projectwerking, werkgroepengagement, …)
- Ontmoetingsmomenten met ouders
- Aandacht hebben voor ieders thuissituatie
Ouders
- Nieuwsbrief voor ouders
- Actuele website
- Tijd maken voor formeel en informeel overleg
- Communicatie vanuit de school ter harte nemen
- Schoolactiviteiten ondersteunen
- Oudercomité ondersteunen
- Ouders als experten in de klas
Ons inspiratieverhaal
Hij hield hun een gelijkenis voor: ‘Het koninkrijk van de hemel lijkt op een zaadje van de mosterdplant dat iemand meenam en in zijn akker zaaide. Het is weliswaar het kleinste van alle zaden, maar het groeit uit tot het grootste onder de planten. Het wordt een struik, en de vogels van de hemel komen zich nestelen in de takken.’ Mt 13: 31-32
Ontplooiing
In het verhaal krijgt het mosterdzaadje alle kansen om uit te groeien tot een grote boom. Dat is ook wat wij onze kinderen, leerkrachten en ouders van harte wensen.
Vertrouwen
Zaadjes worden toevertrouwd aan de grond. De zaaier vertrouwt erop dat er een mooie plant zal uitgroeien. In onze school krijgen alle kinderen, leerkrachten en ouders het vertrouwen zodat samenwerken kan gebeuren op een open en eerlijke manier.
Respect
Om goed te kunnen oogsten moet de zaaier ook respect tonen voor de omgeving. Hij kan
immers nooit mooie resultaten hebben als er slordig wordt omgegaan met de omgeving. Alle kinderen, leerkrachten en ouders in onze school verdienen respect.
Positiviteit
Elk zaadje wordt gezaaid vanuit de hoop dat het zonder problemen zal uitgroeien. Zo’n positieve kijk gunnen wij alle kinderen, leerkrachten en ouders.
Betrokkenheid
De zaaier blijft betrokken bij het groeiproces. Met zijn hulp en zorg kan alles prima verlopen. We werken in onze school aan een hoge betrokkenheid van kinderen, leerkrachten en ouders.