Een postpakket van professor Eisstein
Velen kenden me nog. Ik was vorig jaar al betrokken bij een ijsberenproject op school.
Dit jaar was ik ’s morgens niet op tijd, maar mijn pakje wel. Ik liet het per post overkomen vanaf mijn onderzoeksbasis op de Noordpool.
Voor elke klas was er een flesje water mét een opdracht en een mini-ijsbeer erin. Helaas, door het ijskoude weer was het water bevroren.
De leerlingen moesten ‘op natuurlijke wijze’ het water ontdooien.
Ze vonden al gauw hun lichaamswarmte, of water toevoegen of, de oudsten onder hen, door het grote ijsblok te verkleinen zodat het rapper smolt.
De ingevroren opdracht kwam vrij: haal een opdrachtenkaart in het vakje van je leerkracht. Eerst een filmpje bekijken: professor Eisstein toont de wereld in 2100. Behoorlijk overspoeld!
De uitdagingen: zoek middeltjes om verbruik van water, elektriciteit en verwarming te verminderen op al jouw leefplekken en denk na hoe je je vervoer energiezuiniger kan aanpakken.
Verbazend hoe onze kinderen een ideale wereld kunnen opbouwen met zoveel goede voornemens: kraan dicht bij tanden poetsen, in het donker slapen, korte douchebeurten, LED-lampen installeren, zelf groenten kweken, boodschappen doen met de fiets, jas en trui aan als je buiten komt, veel bewegen,… De uitdagingen dragen ze ongetwijfeld mee naar huis. Ze zijn meestal ook kostenloos, vragen enkel een beetje moeite!
Benieuwd hoe onze energiemeters zullen dalen en … hoe we hierdoor onze planeet met nog meer zorg zullen omarmen.
Als professor kan ik dit enkel toejuichen en iedereen die zich inzet danken.
Ik zet intussen mijn onderzoek verder en breng volgend jaar op dikketruiendag meer nieuws.
Dit jaar was ik ’s morgens niet op tijd, maar mijn pakje wel. Ik liet het per post overkomen vanaf mijn onderzoeksbasis op de Noordpool.
Voor elke klas was er een flesje water mét een opdracht en een mini-ijsbeer erin. Helaas, door het ijskoude weer was het water bevroren.
De leerlingen moesten ‘op natuurlijke wijze’ het water ontdooien.
Ze vonden al gauw hun lichaamswarmte, of water toevoegen of, de oudsten onder hen, door het grote ijsblok te verkleinen zodat het rapper smolt.
De ingevroren opdracht kwam vrij: haal een opdrachtenkaart in het vakje van je leerkracht. Eerst een filmpje bekijken: professor Eisstein toont de wereld in 2100. Behoorlijk overspoeld!
De uitdagingen: zoek middeltjes om verbruik van water, elektriciteit en verwarming te verminderen op al jouw leefplekken en denk na hoe je je vervoer energiezuiniger kan aanpakken.
Verbazend hoe onze kinderen een ideale wereld kunnen opbouwen met zoveel goede voornemens: kraan dicht bij tanden poetsen, in het donker slapen, korte douchebeurten, LED-lampen installeren, zelf groenten kweken, boodschappen doen met de fiets, jas en trui aan als je buiten komt, veel bewegen,… De uitdagingen dragen ze ongetwijfeld mee naar huis. Ze zijn meestal ook kostenloos, vragen enkel een beetje moeite!
Benieuwd hoe onze energiemeters zullen dalen en … hoe we hierdoor onze planeet met nog meer zorg zullen omarmen.
Als professor kan ik dit enkel toejuichen en iedereen die zich inzet danken.
Ik zet intussen mijn onderzoek verder en breng volgend jaar op dikketruiendag meer nieuws.
Warme groeten
Professor Eisstein
Download dit volledige album (Flickr)