In het opvoedingsproject staan brede zorg en optimale onderwijskansen duidelijk als opdrachtvermeld vanuit de evangelische voorkeur voor de zwaksten.
Het team richt zijn inspanningen op alle leerlingen in hun verscheidenheid en zien dit als een meerwaarde.
In de begeleiding van leerlingen staat het vertrouwen in de mogelijkheden van elke leerling centraal.
Het team spreekt hoopvol over leerlingen en hun toekomst, vanuit een positieve ingesteldheid en geloof in hun groeikracht.
Het opvoedingsproject van de school is het uitgangspunt voor concretisering van het zorgbeleid.
Bijvoorbeeld:
• de verdeling van het lestijdenpakket en de puntenenveloppen;
• de samenstelling van de leerlingengroepen (de groepsgrootte);
• de keuze voor gelijkwaardige leerlingengroepen;
Het team heeft permanent aandacht voor het leefklimaat op school
(o.a. respectvol en positief omgaan met elkaar, aandacht voor diversiteit, conflicthantering).
De school zorgt voor initiatieven waardoor de leerlingen weten hoe en bij wie ze terecht kunnen met hun kleine en grote zorgen (o.a. schrijfronde, kindercontacten, leerlingenparlement).
Leerlinggerichte zorg
De onderwijsbehoeften van elke leerling vormen het uitgangspunt van het pedagogisch-didactisch handelen. Alle aspecten van de persoonlijkheid komen aan bod voor de opbouw van een realistisch, positief zelfbeeld.
Het team werkt streeft naar een continuüm van zorg d.w.a. door systematisch en transparant zorg te integreren gaat het team waar nodig over van de brede basiszorg naar verhoogde zorg of uitbreiding van zorg. Indien een leerling na overleg met alle betrokkenen het advies voor een overstap naar een school op maat krijgt, wordt hij daarbij zorgzaam begeleid.
De school stelt een preventieve basiszorg centraal en hanteert daarvoor eengemeenschappelijk leerlingvolgsysteem met vaste afspraken en procedures.
Leerkrachten verzamelen regelmatig gegevens over de dynamisch-affectieve ontwikkeling, de cognitieve vordering en de motorische evolutie van de leerlingen.
De school informeert zich over de leerling en zijn omgeving om hem goed te kunnen begeleiden.
Om het onderwijs op de leerling af te stemmen, overlegt het team regelmatig formeel. In dat overleg gaat het op zoek naar een passende pedagogische en didactische aanpak.
Het team werkt constructief samen met alle betrokken partners (o.a. ouders, leerling, CLB, externe begeleiders). Het team streeft naar afstemming en wisselwerking in functie van de noden van de leerling.
Het team overlegt zorgvuldig met alle betrokkenen over de doorstroming en oriëntering binnen de schoolloopbaan van elke leerling (o.a. overgang kleuter/ lager / secundair, overgangsgesprekken, BaSO-fiche, schoolloopbaanversnelling en – vertraging, curriculumdifferentiatie, oriëntering naar buitengewoon onderwijs).
Het team opteert voor breed evalueren. Daarbij zoekt het naar zoveel mogelijk invalshoeken om een juist beeld te krijgen van de mogelijkheden van de leerling. Ook de leerling zelf wordt betrokken bij de evaluatie. Een evaluatiesysteem helpt een leerling (en de ouders) zicht te krijgen op de eigen vorderingen.
De basishouding van de leerkrachten wordt gekenmerkt door geduld, respect en empathie, zonder vooroordelen.
Het schoolteam doet inspanningen om zijn draagkracht te vergroten ten aanzien van leerlingen met een handicap, beperking of langdurige ziekte.
Schoolwerkplanning en organisatie
Het team heeft een gedeelde en gedragen christelijk geïnspireerde zorgvisie.
De zorgvisie wordt gerealiseerd in een concreet zorgbeleid zoals beschreven in het schoolwerkplan en in ieders functiebeschrijving. Het is herkenbaar in de gemaakte keuzes en de dagelijkse werking van de school om optimale onderwijskansen te bieden (b.v. flexibele groeperingsvormen, binnenklasdifferentiatie, doorbreking van het leerstofjaarklassensysteem, de keuze van leermiddelen en zorgstrategieën, huiswerkbeleid, de samenwerking met interne en externe begeleiders).
Het zorgbeleid van de school wordt regelmatig geëvalueerd, bijgestuurd en afgetoetst aan de zorgvisie.
Bij de keuze van activiteiten of projecten wordt nagegaan of ze geen ongewild discriminerende effecten hebben (o.a. bij extramurosactiviteiten, huistaken, extra-scolaire initiatieven).
Opdat leerlingen hun talenten leren ontdekken, kiest de school voor een gedifferentieerd aanbod van leeractiviteiten (muzische, sportieve, culturele, sociale, technische, technologische, levensbeschouwelijke, religieus-godsdienstige). Binnen alle leergebieden spreekt het team zoveel mogelijk de verschillende intelligenties aan.
De school gaat bij de verdeling van het lestijdenpakket uit van duidelijk omschreven principes die consequent bij het eigen opvoedingsproject en de eigen zorgvisie aansluiten. De zorg voor de leerlingen primeert.
Het professionaliseringsbeleid van de school is erop gericht om op zorgvragen van leerlingen op pedagogisch en didactisch vlak een zo goed mogelijk antwoord te geven.
De school neemt initiatieven om te groeien als professionele leergemeenschap waar naast nascholing en vakliteratuur ook het leren van elkaar en samen reflecteren een plaats heeft.
Er wordt rekening gehouden met de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten. De zorgcoördinator coacht en ondersteunt de leerkrachten om tegemoet te komen aan hun ondersteuningsbehoeften.
Het team maakt werk van de samenwerking met het buitengewoon onderwijs (GON-werking, bijscholing in het buitengewoon onderwijs). Leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs en het gewoon onderwijs overleggen en stellen hun deskundigheid terbeschikking van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Contacten met ouders
De school is gericht op constructieve samenwerking met de ouders als ervaringsdeskundigen. Beide partijen wisselen informatie uit over het ontwikkelingsverloop van de leerling, noemen positieve aspecten, signaleren onderwijsbehoeften en zoeken ondersteuningsmogelijkheden. Ook de ondersteuningsnoden van de ouders komen aan bod.
De school adviseert de ouders over de doorstroming en oriëntering binnen de schoolloopbaan van elke leerling (formele en informele gesprekken, overgang kleuter/lager/secundair, schoolloopbaanversnelling en -vertraging, (curriculum-) differentiatie, oriëntering naar een school op maat).
De school neemt laagdrempelige initiatieven om ouders optimaal te betrekken bij het schoolleven. De communicatie verloopt helder en in samenspraak. De directeur, zorgleerkracht en leerkrachten stellen zich beschikbaar op voor de ouders.
De school maakt werk van haar inschrijvingsbeleid.Tijdens het intakegesprek worden wederzijdse engagementen verwoord.
Middelen en infrastructuur
De school investeert in leermiddelen, materiaal, accommodatie en voorzieningen om een optimale zorgbegeleiding mogelijk te maken.
De school zoekt naar oplossingen om financiële en materiële drempels voor gezinnenweg te werken.